مزایا استخر های پیش ساخته نانوسازان کاسپین

مزایای پرورش آبزی در استخر های پیش ساخته نسبت به سایر روش ها

تعداد بازدید
775
زمان مطالعه
4 دقیقه
بـروزرسانـی
۱۴۰۲/۱۰/۱۰
انــتـشـار
۱۴۰۲/۰۹/۱۹
پرینت مقاله
اشتراک گذاری

در این مطلب به تعدادی از مزایا پرورش آبزی در استخر های پیش ساخته خواهیم پرداخت :

 

افزایش تراکم و حجم تولید ۲۰ تا ۳۰ برابری نسبت به استخر های خاکی در مساحت یکسان

نظافت استخر باتوجه به سطح آنتی باکتریال لایه داخلی

استخر های پرورش ماهی نانوسازان کاسپین
مزایا پرورش آبزی در استخر پیش ساخته نانوسازان

نیاز به نیروی انسانی کمتر نسبت به استخر های سنتی یا خاکی

کاهش آلودگی و بیماری های انتقالی و کاهش مزاحمت حیوانات مهاجم

استخر پیش ساخته
مزایا پرورش آبزی در استخر پیش ساخته نانوسازان

نیاز به مساحت کمتر و کاهش هزینه ها نسبت به استخر های خاکی

سرعت رشد آبزی باتوجه به شکل هندسی و امکان غذادهی یکنواخت در کل استخر

هزینه نگهداری پایین تر نسبت به سایر روش ها

استخر های پرورش ماهی نانوسازان کاسپین
مزایا پرورش آبزی در استخر پیش ساخته نانوسازان

نانوسازان کاسپین باتوجه به دانش روز این صنعت در دنیا و صرف سرمایه قابل ملاحظه در پروژه های تحقیقاتی اقدامات سزاواری انجام داده است. در این مسیر عواملی چون سرعت بخشیدن به برگشت سرمایه ، کاهش ریسک سرمایه گذاری ، کاهش هزینه تولید و افزایش راندمان تولید همواره چراغ راه ما بوده است.

علاوه بر مواردی که در بالا جهت پرورش آبزی در استخر های پیش ساخته و مزایا آن ذکر کردیم ، در ادامه به مزایا استخر های پیش ساخته نانوسازان می پردازیم.

استخر های پیش ساخته نانوسازان دارای مزایایی مانند قابلیت انتقال و جابه جایی ، هزینه ساخت بسیار پایین ، سرعت ساخت بالا ، امکان فروش یا انتقال استخر ها در هر زمان ، امکان اجرا در شرایط نامناسب ، اشغال فضای کمتر ، گارانتی های بلند مدت ، سطح آنتی باکتریال لایه های داخلی استخر ، قابلیت نصب تجهیزات مختلف آبزی پروری ، قابلیت ترمیم و اصلاح مشکلات ،قابلیت اضافه کردن درب و سرپوش.

با وجود رشد کنونی جمعیت دنیا، تولید هر چه بیشتر پروتئین حیوانی از اهمیـت زیـادی برخوردار است. کشت آبزیان به دلایل زیادی به عنوان عمـومیتـرین و مـوثرترین راهکـار، جهت تولید پروتئین در آینده شناخته شده است.اما حالا سوال این است که چرا پرورش ماهی ؟

به دلیل صرف انرژی کمتر ، چون که ماهی و سایر آبزیان جزء حیوانات خونسرد هستند و بـرای تنظـیم و ثابت نگهداشتن حرارت بدن خود هیچ گونه انرژی صرف نمیکنند وبخش عمده آنهـا در مقایسه با حیوانات دیگر استعداد رشد بیشتری دارند.

 وزن مخصوص بدن ماهی تقریباً نزدیـک بـه وزن مخصوص آب بوده از این رو انرژی زیادی برای شناور کردن خود نیاز نداشته و انـرژی بـه دست آمده از طریق غذا را صرف رشد میکنند.

پرورش مـاهی اغلـب در اراضـی درجـه ۵ ،۴ ،۳و غالبـأ غیرقابل استفاده در امر کـشاورزی صـورت مـیگیـرد و یـا اینکـه از آبهـای داخلـی مثـل دریاچه های طبیعی و مصنوعی، رودخانه ها، آبگیرها و آب بندان ها برای پرورش ماهی استفاده میشود که اختلالی در امر کشاورزی ایجاد نخواهد کرد.

سود ناشی از پرورش ماهی و درآمد آن طی تحقیقاتی که از آبزی پروران به عمل آوردیم ، مورد رضایت واقع شده است . به این دلیل که با توجه به نرخ ارز و ارزش بالای پول کشورهای عربی شرایطی در کشور ایجاد شده که میتوانیم بسیاری از کلاها را با سودهای سرسام اوری صادر کنیم.

از طرفی چون کشورهای عربی در زمینه تولید بسیار ضعیف هستند و به صورت عمده مصرف کننده میباشند میتوانیم با تبلیغات بازارهای این کشورها را در اختیار بگیریم.یکی از محصولاتی که در ایران با شرایط خوبی تولید میشود کنسرو تن ماهی میباشد، که از قضا ظرفیت صادراتی بسیار خوبی دارد.

سود پرورش ماهی در بازار داخلی هم سود سرشاری دارد که در مطالب بعدی مان توضیح خواهیم داد.

باتوجه به یافته های محققان در زمینه شیلات و تجربه آبزی پروران در این زمینه بهترین شکل استخر برای پرورش ماهی ، استخر گرد (دایرهای ) است.
در استخر های پیش ساخته تراکم پرورش ماهی بالا است. به این ترتیب و فضولات ماهی در صورت تجمیع شدن باعث افزایش آمونیاک موجود در استخر می شود و تلفات را افزایش می دهد به همین علت باید مانده غذا و فضولات ماهیان را از استخر ها به صورت دائم خارج نمود.

  برای این کار معمولا خروجی آب را در قسمت های کفی استخر ها قرار می دهند که همین علت برای پرورش ماهی به روش متراکم استفاده از استخر های گرد پیشنهاد میشود چرا که با حرکت چرخشی و گردابی آب فضولات به سمت مرکز هدایت شده و از لوله خروجی خارج می شود

همین عمل امکان تراکم و سرعت رشد آبزی را فراهم میکند در بسیاری از گونه های ماهیان حرکت چرخشی آب برای رشد بهتر آبزی پیشنهاد می شود

مثلا در مورد ماهی قزل الا ،شنا در خلاف جهت حرکت اب (مانند حرکت آن در طبیعت در رودخانه ) باعث سرعت رشد بیشتر آن میشود.

برای پرورش ماهیان قزل الا ، کپور وخاویاری استخر های دایره ای با قطر ۸ و ۱۰ متر با ارتفاع ۲۵ متر بهترین انداره است.در مناطق جنوبی که اغلب دمای هوا بالاست ارتفاع استخر ها ۱/۸۰ متر در نظر گرفته می شود. استخر پیش ساخته با اشکال مختلف: بر خلاف تصور عموم امکان ساخت و تولید استخر پیش ساخته با اشکال و ابعاد دلخواه وجود دارد . در حال حاضر بزرگترین استخر پیش ساخته ایران به قطر ۲۵متر و ارتفاع ۲ متر توسط شرکت نانوسازان کاسپین ساخته شده است.

آیا این مقاله مفید بود؟

از ۱ تا ۵ چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیاز از رای

اولین نفر باشید که رای میدهد!