پرورش ماهی, استخرپیش ساخته

تفاوت های سیستم تولید و پرورش ابزی در استخر های پیش ساخته و استخر های بتنی

تعداد بازدید
67
زمان مطالعه
بـروزرسانـی
۱۴۰۰/۰۲/۳۱
انــتـشـار
۱۴۰۰/۰۱/۱۸
پرینت مقاله
اشتراک گذاری

استخر های پیش ساخته و بتنی و خاکی تفاوت هایی دارند که در این قسمت ما انواع تفاوتشان را از لحاظ ( هزینه راه اندازی اولیه ، تراکم و حجم تولید ،نظافت استخر ، نیاز به نیروی انسانی کمتر ، کاهش الودگی ها و بیماری ها و کاهش مزاحمت حیوانات مجاور منطقه ، نیاز به فضا کمتر ، سرعت رشد ، هزینه های نگهداری ، امکان انتقال استخر و حفظ سرمایه ) بررسی خواهیم کرد

هزینه راه اندازی اولیه استخر بتنی :

هزینه راه اندازی استخر های بتنی درحدود ۲برابر استخر های پیش ساخته می باشد و هزینه های ساخت استخر های خاکی با درنظر گرفتن حجم تولید یکسان در مقایسه با اسنخر های پیش ساخته نیز به مراتب بالاتر می باشد.

تراکم و حجم تولید استخر پیش ساخته :

در استخر های پیش ساخته و بتنی تراکم تولید ابزی در حدود ۲۰ تا ۳۰برابر استخر های خاکی در فضای اشغال شده یکسان می باشد .

نظافت استخردر استخر پیش ساخته:

سطح لایه داخلی استخر های پیش ساخته نانوسازان انتی باکتریال بوده و چسبندگی فضولات و جلبک و …به بدنه را نسبت به استخر بتنی بشدت کاهش می دهد .

نیاز به نیروی انسانی کمتر در استخر پیش ساخته :

با توجه به ابعاد استخر های پیش ساخته نیروی انسانی کمتری را جهت مدیریت استخر ها و غذادهی و صید و…نیازدارد . برای مثال ۱۰ عدد استخر پیش ساخته را با دو نفر نیروی اجرایی میتوان مدیریت نمود در صورتی که برای استخر های خاکی و بتنی با همین مقدار حجم تولید به افراد بیشتری نیاز داریم .

کاهش الودگی ها و بیماری ها در استخر پیش ساخته و کاهش مزاحمت حیوانات مجاور منطقه :

با توجه به محیط ایزوله استخر های پیش ساخته به نسبت استخر های خاکی و بیماری ها و تلفات ابزی در استخر های پیش ساخته بسیار کاهش یافته و همچنین مشکلات ایجاد شده مربوط به پرنده های مهاجرو … و خزندگان  اطراف استخر های خاکی نیزحذف می شوند .

نیاز به فضای کمتر به نسبت استخر های بتنی :

با توجه به محدودیت های مربوط به فضای مورد نیاز و قیمت بالا زمین فضای مورد نیاز برای استخر های پیش ساخته با حجم تولید برابر  حدود ۲۰برابرکاهش پیدا می کند .

سرعت رشد در استخر های پیش ساخته :

با توجه به چرخش اب و هوادهی فشرده و غذادهی مرتب و کاهش هدررفت غذا در استخر های پیش ساخته سرعت رشد ابزی افزایش یافته و در هر دوره تولید ازیک تا سه ماه مدت زمان دوره تولید کاهش پیدا می کند .

هزینه های نگهداری ناچیز در استخر پیش ساخته :

استخر های پیش ساخته هزینه های نگهداری ناچیز و درحد صفر داشته و در مقابل در استخر های خاکی در پایان هر دوره بایستی عملیات خاکی انجام داد و در بعضی ابزیان مانند میگو بایستی در پایان دوره یک لایه ازسطح نهایی خاک برداشت و مجددا عملیات خاکی بر روی استخر انجام شود .

امکان انتقال استخر و حفظ سرمایه :

استخر های پیش ساخته را میتوان در هر زمان و با هزینه بسیار پایین جا به جا و حتی به فروش رساند   در صورتی که هزینه های انجام شده برای احداث استخر های خاکی و بتنی قابل برگشت و استفاده در فضای دیگر را نداشته و قابلیت حفظ سرمایه را ندارد .

استخر پیش ساخته
استخر پیش ساخته

استخر بتنی

آیا این مقاله مفید بود؟

از ۱ تا ۵ چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیاز از رای

اولین نفر باشید که رای میدهد!