استخر های پیش ساخته پرورش ماهی در مشهد

تعداد بازدید
24
زمان مطالعه
بـروزرسانـی
۱۴۰۲/۰۱/۲۸
انــتـشـار
۱۴۰۱/۰۸/۲۸
پرینت مقاله
اشتراک گذاری

شرکت نانوسازان کاسپین ارائه دهنده استخر و سازه های پرتابل پرورش ماهی با هزینه پایین و بازدهی بالا نسبت به روش های سنتی.استخر های پیش ساخته پرورش ماهی مزایای بسیار زیادی نسبت به روش های سنتی دارد که مهم ترین آنها قیمت مناسب تر،  افزایش ، سرعت رشد ابزی و حفظ سرمایه می باشد.

استخر های تیپ سه نانوسازان در مشهد با قطر ۸ متر و ارتفاع ۱.۶۵ متر و با ظرفیت ۶ تن در هر دوره .

استخرهای تیپ ٣ با دیواره های ورق گالوانیزه و لایه داخلی ژئوممبران درجه یک ساخته میشوند. با توجه به جنس لایه داخلی عایق که از پلی استر و پی وی سی و پلی اتیلن ساخته میشود فرسوده و پوسیده نمیشود و همین خاصیت عمر این استخرها را بسیار بالا مییرد. این تیپ استخر نه تنها مشکل خیز و شکم را ندارد بلکه با توجه به دیواره ورق گالوانیزه ورق داخلی از بیرون دیده نمیشود و امکان ضربه خوردن و آسیب دیدگی ندارد.

قیمت استخر های پیش ساخته :

به دلیل مقرون به صرفه بودن استخر های پیش ساخته ، این استخر ها مورد توجه کشاورزان و آبزی پروران قرار گرفته است و هزینه تمام شده ساخت استخر های پیش ساخته تقریبا نصف هزینه ساخت استخر های بتنی است.

استخر پرورش ماهی

باتوجه به تجربه آبزی پروران ،  استخر هایی که لایه داخلی آن با رنگ مشکی اجرا می شوند استرس بسیار کمتری را به ماهی به خصوص قزل آلا انتقال می دهد

به گونه ای که بعد از گذشت ۴ ماه ماهیان درون استخر ها با رنگ مشکی نسبت به ماهیان درون استخر ها با رنگ آبی در شرایط یکسان ۲۰۰گرم رشد بیشتری داشته اند و رنگ بیشتری گرفته اند (بازار پسند)

باتوجه به یافته های محققان در زمینه شیلات و تجربه آبزی پروران در این زمینه بهترین شکل استخر برای پرورش ماهی ، استخر گرد (دایرهای ) است.
در استخر های پیش ساخته تراکم پرورش ماهی بالا است. به این ترتیب و فضولات ماهی در صورت تجمیع شدن باعث افزایش آمونیاک موجود در استخر می شود و تلفات را افزایش می دهد به همین علت باید مانده غذا و فضولات ماهیان را از استخر ها به صورت دائم خارج نمود.

  برای این کار معمولا خروجی آب را در قسمت های کفی استخر ها قرار می دهند که همین علت برای پرورش ماهی به روش متراکم استفاده از استخر های گرد پیشنهاد میشود چرا که با حرکت چرخشی و گردابی آب فضولات به سمت مرکز هدایت شده و از لوله خروجی خارج می شود

همین عمل امکان تراکم و سرعت رشد آبزی را فراهم میکند در بسیاری از گونه های ماهیان حرکت چرخشی آب برای رشد بهتر آبزی پیشنهاد می شود

مثلا در مورد ماهی قزل الا ،شنا در خلاف جهت حرکت اب (مانند حرکت آن در طبیعت در رودخانه ) باعث سرعت رشد بیشتر آن میشود.

برای پرورش ماهیان قزل الا ، کپور وخاویاری استخر های دایره ای با قطر ۸ و ۱۰ متر با ارتفاع ۲۵ متر بهترین انداره است.در مناطق جنوبی که اغلب دمای هوا بالاست ارتفاع استخر ها ۱/۸۰ متر در نظر گرفته می شود. استخر پیش ساخته با اشکال مختلف: بر خلاف تصور عموم امکان ساخت و تولید استخر پیش ساخته با اشکال و ابعاد دلخواه وجود دارد . در حال حاضر بزرگترین استخر پیش ساخته ایران به قطر ۲۵متر و ارتفاع ۲ متر توسط شرکت نانوسازان کاسپین ساخته شده است.

آیا این مقاله مفید بود؟

از ۱ تا ۵ چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیاز از رای

اولین نفر باشید که رای میدهد!